středa 24. dubna 2019

Neviditelné příbuzenstvo

Už jsem si zvykla na to, že nejvíc inspirace vždycky přijde, když se jí nemám vůbec prostor věnovat. Možná, že někde na obláčku skutečně sedí nějaká múza a škodolibě bombarduje nápadama ty umělce, kteří místo, aby se věnovali umění, dělají ve škole zkoušky, píšou závěrečné práce nebo chodí do netvůrčího zaměstnání.
Já jsem o nápady nikdy neměla nouzi, naopak. Jsem většinou naprosto ztracená v zatraceně rychle plynoucí řece inspirace, absolutně nestíhám. Podle mě to nemá nic společnýho s talentem nebo něčím takovým. Ve chvíli, kdy se rozhodnete, že budete kráse naslouchat, smete vás jako smršť. Všechny ty myšlenky, který tráví na světě svůj čas nevyslyšeny, zapomenuty a odloženy si vás vyberou za osobního terapeuta. Začnete je potkávat častěji než Hercule Poirot zločiny. A co do naléhavosti takovýhle zhrzený myšlenky kolikrát vydají za celou svitu pozůstalých po ubohé zavražděné bábince - taky chtějí znát pravdu a chtějí ji znát dřív než uteče.

Jedním z celkem časově nenáročných ventilů, jak dát inspiraci průchod je pro mě psaní poezie.
Píšu volným veršem a moc se s tím necrcám, takže takhle se nápadů, emocí a obrazů můžu na nějakou tu chvilku zbavit.
Zachránilo mi to (spolu s dalšími věcmi a lidmi) maturitu. 
Ale už tenkrát jsem věděla, že tomu nemůžu utíkat věčně.
Teď dopisuju bakalářku a všem bláznivým tetičkám v hlavě slibuju hory doly, když mě nechají chvilku, chvilinku na pokoji.
Hm.
Vždycky mi všichni říkali, že jenom nemám sebekázeň. A možná nemám. Jenže ono nejde mít obojí, nemůžete být umělcem tehdy, když se vám to hodí a ve chvíli, kdy potřebujete dělat něco jinýho, si klidně zacpat uši a tetinky vyhnat s křikem z hlavy. Moc dobře totiž víte, že by se nemusely vrátit.
Přesvědčivým důkazem, že vyhnání inspiračních tetiček z hlavy je možný, jsou ostatně často lidi okolo, úplně nejčastěji ti, kteří o sebekázni kážou. 

Je přitom paradoxní, že tihle lidi sebekázní oplývají zpravidla jen v zaměstnání - mimo něj vůbec. Ve volném čase se obvykle jen baví - konzumujou filmy, limonádovou literaturu, pivo, ... Je mi to celkem jedno, ale přijde mi to úsměvný.
Já bych totiž považovala za nezodpovědný zase žít takhle.
A proto si tetinky v hlavě snažím opatrovat a nenechávat je sedět nad čajem a alby starých fotek moc dlouho samotný.
Protože možná stačí si jen trošku nedat pozor, začít myslet na vlastní úspěch, začít s tetičkama vyjednávat nebo kalkulovat... nebo zapomenout zalít květiny, poděkovat za krásný ráno - a ony raději vyskáčou oknem než aby u mě zůstaly.
Takže díky, moje neviditelné příbuzenstvo, i když je to s váma někdy hodně těžký.
Díky a když tu bakalářku dopíšu, můžete její stránky roztříhat a pomalovat černou fixou.
To by mohlo stačit, ne?

Žádné komentáře:

Okomentovat